Monday, December 22, 2014

Kelebihan memasak di rumah

Saya menulis kelebihan memasak di rumah ni adalah sequel kepada previous topik Perjalanan Saya Memasak Untuk Keluarga. Kalau nak lambakkan semua dalam satu post adalah sangat tak best dan mata pun boleh berpinar kalau dipaksa baca sampai habis.

Ni adalah entri pendapat semata-mata. Pendapat saya segalanya. Tapi ianya penting untuk saya dan mungkin boleh membawa manfaat kepada anda.

Berikut merupakan kenapa saya rasa memasak mempunyai banyak kelebihan.
1. Sebab lebih sedap. Mula-mula memang kurang sedap sebab semua pun tak biasa. Saya ingat lagi pertama kali minyak masak tu meletup bila masak ikan. Saya cangkung kat living room, whimpering macam baru kena dera. Rasa takut yang melampau. Masa tu saya salahkan dunia kenapa cabaran nak masak ni sampai involve physical torture...my drama self. Well, bil kita masak, kitalah yang decide nak jadikan dia rasa apa. Bila makan kat kedai dah boleh mula rasa dan agak-agak apa orang kedai tu letak dalam rencah. Balik cuba lagi. Kadang tu tak perlu perfect, apa yang ada dalam fridge or laman rumah, itulah rencahnya.

2. Lebih sihat! Pagi tadi suami baru cakap, dia dah boleh pakai seluar dia yang 3 tahun dulu. Dan of course being who he is dia pujilah isteri masak benda berkhasiat. Kembang kempis haku lagi. Saya masak benda yang tak perlu banyak minyak. Kalau ada yang perlu goreng saya make sure tekap dengan tisu. Kalau korang nak tahu, satu sudu minyak yang korang makan tu sama nilai kalori dia untuk satu mangkuk nasi. Bila kita goreng, confirm mesti ada banyak yang terserap dalam lauk tu...so korang boleh bayangkanlah. Perut tak kenyang tapi gemuk macam orang makan nasi satu periuk belanga. Masaklah ikan steam. Kalau daging and ayam, buatlah stew. Nak sedap letak bahan yang macam-macam. Kalau sayur tu, minyak sikittt aje asal tak melekat kat kuali, tak masak lagi baik, cuci bersih-bersih je. Jimat masa. Kalau harini ada goreng, esok jangan santan pulak. Seminggu tu setkan sekali je goreng, sekali je santan, sekali je sambal.

3. Lebih jimat. Hah ni korang banyak komplen kos sara hidup meningkat. Ya memang betul. So ni antara faktor utama saya masak kat rumah. Kalau makan kat luar tu mesti dah RM20 sekali makan. Nak makan benda sedap mesti ada mahal sikit. Kalau ya pun makan biasa nasi goreng kampung pun tiga mulut dah belasan ringgit. Ni hah, saya pergi Mydin, Melaka beli barang semalam. RM85 untuk dua minggu punya lauk, siap sayur-sayuran, ikan 3 jenis and ayam. Sekali dengan bahan-bahan masak dan rencah. Buah-buahan siap lengkap untuk makan sebagai snack food. Jimat sangattt.

4. Ajar merajinkan diri. Honestly lagi saya decide untuk lazy day, end of the day saya jadi sangat malas dan tak bersemangat. Badan rasa lemau. Suami pulak dulu nak masuk dapur cuci pinggan sendiri pun payah, sekarang dialah yang kemaskan dapur dan pinggan-pinggan lepas makan. Iyalah, awal tu memang susah nak sesuaikan diri, lama-lama terbiasa. Kita sama-sama faham akan kepayahan nak melakukan satu-satu kerja rumah tu akan menjadikan kita lebih memahami terhadap satu sama lain. Ended up, we built something more speacial than the love we shared; friendship and teamwork.

5. Lebih berkat. Yang ni saya paling suka. Bila masak nasi tu saya akan pastikan saya baca tiga doa. Doa kasih sayang keluarga, doa kelembutan hati dan doa anugerah zuriat keturunan yang solat. Doa-doa ni kalau saya ada extra time saya akan sertakan. Sekali masak nasi mak ajar untuk cuci beras tiga round. So setiap round tiga doa, setiap kali masak nasi. InsyaAllah, kalau kita ada masalah keluarga, perkara akan cepat terungkai. But it all depends on istiqamah okay. Lagi bila kita kacau lauk, selawat dan zikir. Doa juga untuk sesama pasangan tidak curang terhadap satu sama lain. Bila anak dan suami makan dari air tangan kita, dah memang elok, lagi yang dengan doa. Ingat nasi kangkang je ke ada jampi serapah, aku pun jampi-jampi gak, cuma dipanggilnya doa.

So, cubalah mulakan usaha korang untuk mula memasak. Nanti boleh baca entri tips-tips untuk mula memasak ya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...