Tuesday, December 2, 2014

Lawas buang air

Topik hari ini saya nak ketengahkan isu biasa bagi kaum ibu. Lagi-lagi ibu baru dan yang menyusu. Kebiasaannya, disebabkan hormon progesteron dan kandungan zat besi yang berlebihan akan menyebabkan kita susah nak buang air.

Saya pernah juga kena untuk anak nombor satu sebab ilmu kurang di dada. Air minum dengan banyak tapi banyak juga yang keluar menjadi susu badan. Untuk anak yang kedua ni saya lebih bernasib baik sebab diperkenalkan dengan produk yang De bomb.

Perkara pertama anda kena buat ialah minum air yang banyak.

Dah minum? Okay. Then makan banyak sayur. Bila dalam pantang banyak sayur yang boleh menyebabkan bisa sebab sifatnya yang sejuk. 

Jadi, gantikan dengan oat. Tak sedap pulak... Sabar, saya pun tak suka oat. Lagi kalau dah masak dia jadi kembang berlendir. MasyaAllah mcm mana nak makan ni? 

Tapi sejak saya rasa Muesli Amway, I change my mind. Sedap, boleh telan dan yang pasti nak lagi. Saya makan dengan:
Red Flame Raisins (Amway)
Maple syrup (tak ingat brand apa)
Susu Segar panas boleh, sejuk lagi sedap
Pisang potong (bila ada)
Bila dah sebulan tak makan teringat semula sampai cari nak makan. Rasa macam ice cream pun ada.

Selain oat, kalau anda yang jenis malas nak prepare macam-macam, makan aje Lecithin E. Yang ni memang boleh buat lawas. Suami kata pagi-pagi kalau minum air pun dah boleh nak ke tandas. Tapi betul lah, ini berlaku kepada saya juga. Hanya perlu makan Lecithin E dan minum air bila bangun tidur, dah lawas dah.

So kepada anda yang ada masalah tak lawas ni. Cuba lah ya. Saya dah cuba dan ianya berjaya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...